01



Utile dulci

Visste du att detta gamla anrika motto är högaktuellt än idag?

Det är en helt vanlig dag på jobbet. Du planerar ett arrangemang för personalen och kontaktar ett eventbolag. Du hyr in en konsult som skall delge personalen några ”sanningar”. Cheferna förbereder det budskap de vill passa på att informera personalen om. Du planerar en festmiddag med diverse underhållning. Allt är alltså upplagt för en hellyckad tillställning, eller hur? Vårt svar är nekande av följande skäl.

Det personalen kommer att minnas av denna dag är i första hand att de haft roligt. I andra hand kommer den kanske att minnas något om ett budskap, men de kommer sannolikt att hysa en diffus föreställning om vad detta egentligen handlar om. Vi tycker därför att det är slöseri med resurser att separera budskapet från aktiviteten.

Utile dulci, att förena nytta med nöje, betyder nödvändigtvis inte att ett nyttoinslag måste följas av ett nöjesinslag i det uppgjorda programmet. Ur ett pedagogiskt perspektiv är denna uppdelning ingen bra lösning. I stället talar all erfarenhet för att förena nytta med nöje vid ett och samma tillfälle. Det handlar m.a.o. om att bygga in budskapet i aktiviteten.

Viktig information i en miljö, som präglas av starkt positiva upplevelser, förädlas snabbt och lätt till permanenta och tillämpbara kunskaper. Du kan lugnt utgå från att en emotionell kunskapskick av det här slaget gör din personal väsentligt mycket bättre rustad inför framtida utmaningar än tidigare!

Om du vill ge din personal ett minne för livet tillsammans med användbara och permanenta kunskaper, så är du hjärtligt välkommen att kontakta oss omgående. Vi är intresserade av att diskutera ett upplägg avpassat just för dig och ditt företag.

Det kostar inget att fråga.


Nedan följer några konkreta exempel på utile dulci.

”Take off” – 2 dagar med fokus på ledarskap och personlig utveckling i flygmiljö

Målgrupp:
Personer i ledande befattning och nyckelpersoner.

Syfte: Att utveckla ditt ledarskap samtidigt som du får ett minne för livet.

Innehåll: Du befinner dig i Svenska Flygvapnets vagga. Flygoverallen känns lite ovan till en början, precis som många av de övningar du kommer att genomföra, övningar som bygger på den metodik som gjort Svenska Flygvapnet till ett av de bästa i världen.
Alla deltar med fokus på hur du som god ledare, coach, lockar fram dina egna och medarbetarnas dolda potential. Vi avslutar med att du själv tar över spakarna i ett av våra skolflygplan.

Plats: F5

Följande ingår: Samtlig utrustning, mat & dryck, logi, lokaler, utvecklings-konsult, instruktörer.

Pris: Från 14.500:- pp.

Antal: Min 4, max 20.

Sensmoral: Du får en utbildning som du kommer att minnas i hela ditt liv och som leder till ett bättre ledarskap.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + +


”Hotellmordet” – 1/2 dag med fokus på vikten av att vara proaktiv

Målgrupp: konferensgruppen.

Syfte: Att ge oss insikt om hur viktigt det är att ta initiativ.

Innehåll: Ett mord har begåtts. Gruppen befinner sig på brottsplatsen. Nu gäller det att snabbt lösa mordgåtan innan spåren ”kallnar”. Tips, ledtrådar, förhör, vittnen, mordvapen är pusselbitar som leder till lösningen.

Plats: Efter önskemål.

Följande ingår: Samtlig utrustning och aktivitetsledare.

Pris: Från 300:- pp.

Antal: Min 5, max 50.

Sensmoral: Ett intressant sätt att visa hur vissa uppgifter kräver att du samverkar och tar initiativ.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + +
+ + +
+ + + +
+ + + +
+ + + +
+ + +



”36 h” – med fokus på att få alla i företaget att dra åt samma håll

Målgrupp:
All personal eller delar av företagets personal.

Syfte: Att ge dig insikt om vikten av effektivt samarbete mot ett gemensamt mål.

Innehåll: Grupperna är redo. I sann militär anda är förberedelserna minitiösa. Nu är det dags att formera grupperna inför strid, välja taktik och dra nytta av allt det grupperna lärt sig under dagen. Segern firar vi med mat, dryck och underhållning. Nästa dag inleder vi med själavård (massage, bastu, golf, gympa, avslappningsövningar m.m). Efter lunch ägnar vi oss åt reflektion i smågrupper och en avslutande gemensam slutsummering.

Plats: F10 och F5 (kan även genomföras på valfri plats om terrängen tillåter)

Följande ingår: Samtlig utrustning, mat, logi (en natt), lokaler, utvecklings-konsult. samt aktivitetsledare.

Pris: Från 1.900:- pp (kostnad för underhållning och dryck tillkommer).

Antal: Min 30, max 500.

Sensmoral: För att få människor att dra åt samma håll krävs mer än bara prat. Effekten av övningarna måste kännas - upplevas.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + +
+ + + +


”You´re fired” – 1dag med fokus på varandras kompetenser.

Målgrupp: Sälj- och marknadsavdelningen.

Syfte: Att ge deltagarna insikt om vikten av att tillvarata varandras olika kompetenser och yrkesroller.

Innehåll: Beskedet når dig via ett stort brunt kuvert, undertecknat av VD. Du är uppsagd från din nuvarande tjänst. Som säljare ska du nu börja jobba på marknadsavdelningen och som marknadsförare ska du ut och sälja. Sälj- respektive marknadschef väntar på att få höra hur du har tänkt lägga upp ditt arbete. Tick-Tack, Tick-Tack!

Plats: Efter önskemål.

Följande ingår: All nödvändig utrustning samt aktivitetsledare och utvecklings-konsult.

Pris: Från 500:- pp.

Antal: Min 5, max 100.

Sensmoral: Ju mer du vet om dina kollegors dagliga arbete och problematik, desto enklare blir det att samarbeta mot ett gemensamt mål.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + +
+ + + + +
+ + + ++
+ + + +
+ + + +
+ + + + +


”Boot Camp” – 1 dag med fokus på att få budskap och kunskap att fästa hos personalen

Målgrupp: Personal, avdelningar och projektgrupper.

Syfte: Under roliga och annorlunda former upplever vi ett budskap.

Innehåll: Det är dags att mönstra in. I full militär mundering genomför vi gruppvis ett antal spännande uppdrag, vilka skräddarsys beroende på valt budskap. I äkta M.A.S.H-tema avslutas dagen med en stor fest.

Plats: F10 och F5 (kan även genomföras på valfri plats om terrängen tillåter)

Följande ingår:
All nödvändig utrustning, mat, aktivitetsledare och utvecklingskonsult.

Pris: Från 1.400:- pp (kostnad för underhållning och dryck tillkommer).

Antal: Min 30, max 500.

Sensmoral:
Genom att låta individer uppleva ett budskap, snarare än att enbart få det förklarat för sig, får det en helt annan genomslagskraft.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +
+ + + + +
+ + + +


”Expidition!
– 3 dagar med fokus på dina frågetecken

Målgrupp: Personal, avdelningar och projektgrupper.

Syfte: Att förvandla dina frågetecken till utropstecken.

Innehåll: I denna underbara konferensmiljö bland höga fjäll och orörd natur kan vi ohämmat koncentrera oss på enbart dina frågor. I tre dagar i backen på skidor, med scooter eller hundsläde, på häst, gående, åkande, rutschande från toppen av fjället ända ner i dalen genomför vi olika övningar. Alla är utformade och anpassade för att skapa utropstecken och ge deltagarna värdefulla insikter som de har nytta av i sitt dagliga arbete.

Plats: Efter önskemål

Följande ingår: Resa (från ftg), halvpension, liftkort, övningsutrustning, utvecklingskonsult och instruktörer.

Pris: Från 6.900:- pp (kostnad för skidutrustning tillkommer).

Antal: Min 5, max 120.

Sensmoral: Enbart prat glömmer vi snabbt. Men det vi upplever och känner med hjälp av alla våra sinnen blir ett minne för livet.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +
+ + + + +


”År 2009” – 1 dag med fokus på hur viktigt det är att resa in i framtiden

Målgrupp: Personal

Syfte: Att ge oss en känsla av vart företaget är på väg och vilka insatser som krävs för att komma dit.

Innehåll: Vår uppgift är att forma företaget fram till år 2009. Varje år
skall illustreras och beskrivas i form av exempelvis mässmontrar,
dramatiseringar eller dokusåpor som vi själva väljer. Huvudsaken är att
utvecklingen känns realistisk och är kopplad till de insatser som krävs för
att nå dit.

Plats: Efter önskemål.

Följande ingår: Mat, aktivitetsledare och lokal.

Pris: Från 900:- pp (rekvesita, dryck och underhållning tillkommer).

Antal: Min 20, max 200.

Sensmoral: Om alla är överens om vart företaget är på väg kommer rätt personer att göra rätt saker vid rätt tidpunkt.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + + +
+ + +
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +
+ + +


”Smaka på ditt företag” – 1 kväll med fokus på relationer

Målgrupp: Personal, avdelningar och projektgrupper.

Syfte: Att under gemytliga former lära känna varandra utanför jobbet.

Innehåll: Med skilda smaker kan du göra mycket, men tillsammans med mat & dryck så mycket mer. Kanske är det du som förbereder det stora provsmaket. Hur smakar ditt företag?

Plats: Efter önskemål (vi kan rekommendera några bra alternativ)

Följande ingår: All nödvändig utrustning, råvaror, kock(ar), aktivitetsledare.

Pris: Från 850:- pp (valet av lokal, meny, dryck och valfria aktiviteter avgör).

Antal: Min 5, max 50.

Sensmoral: I en informell atmosfär lär vi känna varandra och vårt företag bättre.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + +
+ + + +
+ + + +
+ + +
+ + +
+ + + +


”Off road” – 1 dag med fokus på att våga gå utanför ramarna

Målgrupp: Personal, avdelningar och projektgrupper.

Syfte: Att känna trygghet i okända situationer.

Innehåll: Häst, kanot, jeep, cross, mountainbike eller till fots. Du väljer själv. Kanske en kombination av flera är ett alternativ. Vad du än väljer ger du dig in i ett äventyr där det ena leder till det andra.

Plats: Efter önskemål.

Följande ingår: All nödvändig utrustning, lokal, mat och aktivitetsledare.

Pris: Från 1.500:- pp. (varierar beroende på valda aktiviteter)

Antal: Min 5, max 100.

Sensmoral: När vi ställs inför situationer, som vi inte har erfarenhet av, kan det ibland kännas tryggt att minnas hur bra det kan fungera och hur stärkt man känner sig efteråt.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + +
+ + +
+ + + +
+ + + +
+ + +
+ + + +


”Survival” – 2 dagar med fokus på att kunna skapa sig ett lugn

Målgrupp:
Personer i ledande befattning och personalgrupper.

Syfte: Att ge dig insikt om hur viktigt det är att ”logga ut” ibland.

Innehåll: En av våra guider tar dig långt bort ifrån vardagen, människorna, stressen, staden, mobilerna, datorerna, klockorna, mötena och en massa måsten. Efter en natt under bar himmel väntar civilisationen med bastu och en härlig middag, då vi reflekterar över våra nyvunna erfarenheter och hur vi kan dra nytta av dessa i vardagen.

Plats:
Efter önskemål.

Följande ingår: All nödvändig utrustning, mat, logi, guide samt utvecklingskonsult.

Pris: Från 9.500:- pp.

Antal: Min 5, max 10.

Sensmoral: Ofta infinner sig många goda insikter när du får lugn och ro.

Effekt
Budskap Engagemang Minnesvärt Unikitet Flexibilitet

+ + + +
+ + + +
+ + + +
+ + + + +
+ + +
+ + + +


Enklare än så här kan det väl knappast bli. Du kan ditt företag, din personal och dina budskap. Vi kan bidra med kreativa upplägg och diverse rekvesita. Med 30 års erfarenhet av att coacha individer, team och ledning till ett bättre resultat, kan vi dessutom erbjuda ett och annat pedagogiskt tjuvknep.

Kontakta oss gärna med dina tankar och idéer kring nästa personalarrangemang så hjälper vi dig att förena nytta med nöje!

Utile dulci!

Patrik Svedberg

Mob: 0705-924201

svedberg@vpa.se

<< Tillbaka